Jens Aas-Hansen er leder i Changemaker.

fredag, januar 26, 2007

Hvis vi ser bort fra tyngdekraften

Da fysikklæreren min på videregående ba meg se bort fra tyngdekraften i en oppgave, innså jeg at jeg satt å puslet med ren teori – med solid avstand fra virkeligheten. Jeg endte ikke opp som en såkalt ”realist”.

Kommentator Kjetil B. Alstadheim forsøker å avlive myten om at Sverige er milevis foran Norge i å kutte klimautslipp i Dagens Næringsliv 25. januar. ”Dersom olje- og gassvirksomheten holdes utenom er norske utslipp redusert med 3,6 prosent fra 1990 til 2005. Da blir forskjellen mellom Norge og Sverige mye mindre.”

Sorry, Alstadheim, men du kan ikke bare se bort fra olje- og gassvirksomheten. Utslipp fra denne virksomheten er like ille som andre utslipp. Og da har man ikke en gang regnet med utslippene fra den oljen og gassen vi faktisk tar opp. Den blir eksportert og brent i andre land, og utslippene fra eksportert norsk olje og gass blir ikke regnet med i norske statistikker. I realiteten er Norge ansvarlig for mer utslipp enn det statistikken viser, ikke mindre. Den argumentsjonen, Alstadheim, må du lenger ut i vrøvlejungelen med.